برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

طراحی UI و UX چیست؟

احتمالا اصطلاحات طراحی تجربه کاربری (user experience design) ، طراحی رابط کاربری (user interface design) و یا طراحی UI UX زیاد به گوش شما خورده .

UI UX Design  یکی از رایج ترین اصطلاحات برای طراحی اپلیکیشن و وب هست که هر کدام کار متفاوت را در پروسه‌ی طراحی وب و اپلیکیشن انجام میدهد .

همانطور که از اسم آنها پیداست طراحی UI یا User interface به ویژگی های بصری وب و اپلیکیشن میپردازد البته فقط به اینجا خلاصه نمیشود.

و طراحی UX یا User experience Design با انجام فرایند های مختلف سعی دارد به کاربران کمک کند که تا حد امکان تجربه ی کارآمد و مؤثری داشته باشند.

همه‌ی ما حین کار کردن با نرم‌افزار ها‌ی مختلف با سیستم ها‌یی رو به‌ رو شدیم که ظاهر زیبایی دارند اما به سختی با آنها کار کردیم و یا بالعکس.

در این قسمت سعی داریم هر کدام از این مفاهیم را به طور دقیق تر بررسی کنیم.

 

-طراحی رابط کاربری(User Inteface Design) :

اکثر افراد طراحی‌های گرافیکی را با طراحی UI اشتباه میگیرند، درست است که طراحان UI  باید اطلاعات و دانش گرافیکی هم داشته باشند اما فرایند کاری و هدف از طراحی UI با طراحی‌های گرافیکی  کاملا متفاوت است. و طراحی رابط کابری (UI design) زیر مجموعه ی علوم کامپیوتری قرار میگیرد.

در طراحی رابط کاربری هدف ساختن یه سایت یا اپلیکیشن زیبا نیست بلکه  به سهولت استفاده ی کاربر و نحوه‌ی قرار گرفتن المان مختلف مانند دکمه ها ، آیکن‌ها و … و نظم ساختار و چیدمان ساده توجه میشود تا کاربر به راحتی بتواند از آن سیستم استفاده کند.

 

-اهمیت طراحی رابط کاربری:

و اگر بخواهم از اهمیت UI در  دنیای دیجیتال به شما بگویم باید بدانید ۸۸٪ از بازدید کنندگان آنلاین پس از یک تجربه بد کاربری احتمالا دیگر به سایت شما بازنمیگردند. پس به نوعی اگر به UI سایت خود اهمیت ندهید، قطعا کسب و کار شما بخش زیادی از سرمایه خود را از دست میدهد زیرا بخش زیادی از کابران از طریق وب یا اپلیکیشن شما، با شما آشنا هستند. و تجربه ی بد آنها باعث میشود دیگر مراجعه نکنند و از خدمات شما استفاده نکنند.

 

-نکات بسیار مهمی که در طراحی رابط کاربری باید رعایت کرد:

1.به دور از ابهام بودن(avoid ambiguity):

پیام رسانی شما باید تا حد امکان واضح و بدون ابهام باشد تا کاربر بهترین بهره را از سایت شما ببرد و در استفاده از آن دچار سر درگمی نشود.

به شکل زیر توجه کنید:

1:

 

2:

در شکل دوم با نوشتن اسم هر آیکن و نشان دادن کاربرد آن از ابهامی که ممکن است برای کاربر ایجاد کند جلوگیری میکنیم.

2.انسجام(coherence)

هدف از انسجام وضوح در طراحی هست. این در مورد این است که یک چیزی چقدر خوب درک می شود و آیا معنی دارد یا خیر. اگر سیستمی منسجم باشد، واضح و قابل درک خواهد بود. و تا حد امکان باید از تغییرات سریع در سیستم جلوگیری کرد زیرا کاربران به طراحی های ما عادت میکنند و اگر ما آنها را به سرعت تغییر دهیم باعث سر درگمی کاربران ما میشود.

 

3.شناخت هدف کاربر:

ما اگر اهداف کاربر خود را به درستی شناسایی بکنیم با طراحی خود میتوانیم کاربر را به هدفش نزدیک تر کنیم.

اگر کاربر ما برای رسیدن به هدفش سر درگم بشود و یا ما هدفش را به درستی تشخیص نداده باشیم قطعا به سایت ما بر نمیگردد.

-طراحی تجربه‌ی کاربر(User Experience):

طراحی UX یا User experience Design با انجام فرایند های مختلف سعی دارد به کاربران کمک کند که تا حد امکان تجربه ی کارآمد و مؤثری داشته باشند.

طراحی UX در کل به تجربه ای که یک فرد با محصول شما از ابتدا تا انتها دارد، اطلاق می شود.

و تلاش می کند به این سوال پاسخ دهد: چگونه می توانم به ساده ترین راه ممکن به مردم کمک کنم به اهداف خود برسند؟

البته نکته‌ی بسیار جالبی که وجود دارد این است که کابرد UX تنها به وبسایت ها خلاصه نمیشود ، حتی در فروشگاه ها هم به دنبال یافتن هدف کاربر و سهولت رسیدن به اهداف کاربر هستند و اینکه چه راه حلی وجود دارد تا کاربر ابتدا محصول را مشاهده کند تا سریع تر به هدف خود برسد.

نکته‌ای که خود من خیلی به آن توجه میکنم این است که در پروژه های UX بعد از درک مسیری که مشتری باید طی کند باید مشکلات این مسیر را شناسایی کرد و سپس برای آن راه‌حلی پیدا کرد.

جانتان(Jonathan) می گوید: “نقش یک طراح تجربه کاربری درک سفر مشتری است. این به معنای درک مخاطب هدف، مصاحبه با مشتریان، تعریف جریان های کاربر و انجام تست کاربر است.”

 

-از جمله مهمترین وظایف طراح UX:

1.تحقیقات Research:

در حالی که ما اغلب به طراحی به عنوان چیزی بصری فکر می کنیم، کار یک طراح UX عمدتاً حل مسئله مفهومی مبتنی بر تحقیق و داده است.  و باید تحقیقاتی حول محور محصول و کاربر آن انجام دهد.

 

2.ایجاد شخصیت و سناریو Persona:

بعد از تحقیقات ما میتوانیم شخصیت بعضی از کاربران خود را تشخیص دهیم و برای آنها سناریو طراحی کنیم.

سناریو روایتی از زندگی و روزمره ی افراد است که ما را برای شناسایی اهدافشان کمک میکند.

 

3.معماری اطلاعات IA:

کار اصلی معماری اطلاعات ایجاد ساختار و سازماندهی اطلاعاتی است که ما از طریق تحقیق بدست آورده‌ایم تا از این طریق کاربر به راحتی مسیر خود را شناسایی کند.

4.ایجاد Wireframes:

مرحله وایرفریم در پروژه های دیزاین دقیقا مرز بین UI و UX است و در این مرحله با توجه به اطلاعاتی که بدست آورده‌ایم یک طرح اولیه از آنچه که کاربر با آن در ارتباط خواهد بود ایجاد میکنیم.  و سپس وارد مرحله UI  میشویم تا دیزاین نهایی انجام شود.

در این مقاله سعی داشتم یک دیدگاه کلی و اولیه ای از پروسه ی طراحی UI UX را به شما توضیح بدم.  قطعا پیچیدگی ها و مراحل بیشتری در طی انجام پروسه‌ی دیزاین وجود دارد که در مقالات بعدی بیشتر بررسی میکنیم.